op het juiste moment een mooie golf pakken
Business model innovatie
Elke onderneming en organisatie is uniek en daarom ook ieder traject voor de business model innovatie. Bij een nieuwe onderneming of organisatie wordt een businessmodel vanaf nul opgebouwd, terwijl bij een bestaand bedrijf vaak verschillende redenen zijn voor business model innovatie.
Tip: Houd de ‘mindset’ van een starter, blijf continu de omgeving scannen en kijk regelmatig met een frisse blik naar het businessmodel.
Of u nu een businessmodel vanaf nul wilt opbouwen of een bestaand businessmodel wilt innoveren. In beide gevallen doorlopen we de volgende fasen:
- Inzicht verkrijgen
- Innoveren
- Testen
- Implementeren
Hieronder volgt per fase een korte toelichting inclusief de belangrijkste methodieken die tijdens deze fase worden gebruikt.
Het verkrijgen van inzicht
Deze fase draait om het vergaren van kennis en strategische informatie. Startpunt is het in kaart brengen van het huidige businessmodel met behulp van het Business Model Canvas en het evalueren van het model (sterkten & zwakten en kansen & risico’s). Vervolgens worden relevante trends (omgeving), behoeften en problemen geïdentificeerd.
Met deze input wordt een innovatie-opdracht geformuleerd; deze geeft richting aan de verdere fase en definieert succes voor de onderneming of organisatie.
Innovatie
De eerste stap bij innovatie is het brainstormen over en genereren van veel nieuwe ideeën. Dit kunnen ideeën zijn over nieuwe klantgroepen, producten of diensten maar ook nieuwe manieren van uitvoeren, samenwerkingen etc.
Bij deze eerste stap is vooral een open, frisse en creatieve houding van de deelnemers vanuit de onderneming of organisatie belangrijk. Om dit te stimuleren worden één of meer inspiratiesessies gehouden waarbij verschillende technieken voor het genereren van ideeën worden uitgelegd.
De tweede stap is een selectie van een (nog relatief grote) groep interessante ideeën en deze verder uit te bouwen. Een methode die hierbij goed werkt is het zogenaamde ‘greenhousing’; de ideeën worden ‘gekoesterd’ en kunnen, met de juiste ‘zorg’, uitgroeien tot ‘volwassen’ ideeën.
Aan het eind van deze fase worden ideeën gekozen die in de volgende fase worden omgezet naar concrete waarde proposities en opties voor een businessmodel.
Testen
Om concrete waardeproposities te ontwerpen worden de beste en meest haalbare opties voor een businessmodel geselecteerd. Het ontwerpen bestaat vervolgens uit het maken van een businessmodelprototype, scenario-analyses, intensief onderzoek naar de haalbaarheid en uitvoeren (waar mogelijk) van testen. Tot slot maakt de onderneming of organisatie een keuze welk ontwerp van het businessmodel zij gaat implementeren.
Implementatie
Kracht Acht ondersteunt de onderneming of organisatie bij het maken van een implementatie-routekaart. Deze routekaart omvat alle projecten die samenhangen met de implementatie, inclusief (onder andere) de mijlpalen en een budgetplan.
Belangrijke projecten zijn:
- Vaststellen nieuw Business Model Canvas en projectplan per ‘bouwsteen’.
- Bepalen organisatiestructuur (welke effecten heeft implementatie op de inrichting van de organisatie?).
- Onderzoek naar de juridische structuur (is herstructurering noodzakelijk?).
- Inrichten financieringsstructuur (is er een aanvullende financiering noodzakelijk?).
- Management van onzekerheden (cyclus voor efficiënte bedrijfsvoering (her)inrichten?).
- Communicatiecampagne, natuurlijk extern maar ook intern (zorgen voor draagvlak en wegnemen eventuele weerstand).
- Overige elementen, zoals bijvoorbeeld inventariseren subsidiemogelijkheden en/of fiscaal aantrekkelijke regelingen (zoals de innovatiebox).