van inzicht naar beweging
De wereld verandert snel, (technologische) ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op en de hoeveelheid informatie is nauwelijks te behappen. Belangrijke vragen voor ondernemingen en organisaties zijn dan ‘zijn de gestelde doelen nog haalbaar met de huidige bedrijfsstrategie?’ en ‘welke informatie is nodig voor het nemen van beslissingen en hoe zorg ik ervoor dat ik deze op tijd krijg?’.
Kracht Acht helpt ondernemingen en organisaties in het MKB bij het verkrijgen of verbeteren van inzicht in hun financiële situatie, haalbaarheid van gestelde doelen en benodigde informatie voor strategische besluitvorming.
Met inzicht als basis begeleidt en adviseert Kracht Acht bij het (verder) realiseren van duurzame groei van ondernemingen of organisaties in het MKB. Het uitgangspunt is de kracht van de onderneming of organisatie en de mensen die er werken. Hierbij is het van belang om continu te zoeken naar evenwicht tussen de korte termijn (‘de winkel open houden’) en de lange termijn (vernieuwen en innovatie).
“Veranderen vanuit kracht is beter dan veranderen omdat het moet.”
Annemiek Vonk
8 methodiek
Met behulp van de 8 methodiek inventariseert Kracht Acht de ‘gezondheid’ van de onderneming of organisatie voor de verschillende fasen van efficiënte bedrijfsvoering en onderzoekt waar kansen liggen voor verbetering. Deze inventarisatie kan de basis worden voor een plan van aanpak gericht op een efficiëntere bedrijfsvoering (binnen het huidige businessmodel) of een voorstel tot interventie in de vorm van een businessmodel innovatie.
“Met Visie gekoppeld aan Actie kun je de wereld veranderen.”
Joel Barker
Actie zonder Visie is tijdverdrijf
- Basis op orde krijgen en/of houden
- De dingen goed doen en goede dingen beter doen
- Gericht op het heden
- Gestandaardiseerd
Continu processen die elkaar in evenwicht moeten houden
Visie zonder Actie is een droom
- Innovatie
- Verandering
- Gericht op de toekomst
- Creativiteit
Inzicht in informatie
Het is voor ondernemingen en organisaties belangrijk om de enorme hoeveelheid aan beschikbare informatie om te zetten naar helder inzicht. En nog belangrijker: dit inzicht om te zetten naar beweging.
Het meest voor de hand liggend en zeker belangrijk, is inzicht in de financiële informatie; er zijn tenslotte voldoende inkomsten nodig om te overleven en de uitgaven te dekken. Deze informatie en het inzicht hieruit wordt, samen met het identificeren van risico’s, gebruikt voor het verhogen van de efficiency en effectiviteit van de bedrijfsvoering.
Maar ook informatie die strategisch kan worden ingezet is relevant. Bijvoorbeeld het behalen van concurrentievoordeel met interne informatie (waar liggen onze sterke kanten), externe informatie (toekomstige trends) of kwantitatieve informatie (kengetallen over de primaire processen, zoals klanttevredenheid).
Er is geen standaard succesformule voor het ontwikkelen van grip op al deze informatiesoorten, want daarvoor zijn ondernemingen en organisaties te verschillend. Wel heeft elke onderneming of organisatie een businessmodel. Het verschil tussen ‘for-profit’ ondernemingen en ‘not-for-profit’ organisaties is vooral de focus. Een onderneming heeft vaak het doel om de winst te maximaliseren, terwijl organisaties meestal een sterke niet-financiële missie hebben. Het regelmatig beoordelen van een businessmodel is een belangrijke activiteit waarmee een onderneming of organisatie de gezondheid van haar positie kan evalueren en zo nodig aanpassen.
“Bewegen heeft geen zin als je niet weet waar naartoe.”
Johan Cruyff
Waarom lukt het soms niet om te veranderen?
Het komt regelmatig voor dat bepaalde factoren binnen of buiten een onderneming of organisatie veranderingen tegenhouden. Voorbeelden zijn interne conflictsituaties, de competenties van de bestuurder passen niet meer bij de groeifase of een aandeelhouder van de onderneming heeft andere wensen voor de toekomst (en wil of kan niet langer betrokken blijven).
Kracht Acht ondersteunt hierbij door middel van mediation (oplossen van conflicten), het geven van advies over bedrijfswaardering en begeleiding van het proces tot bedrijfsopvolging (zoals bedrijfsopvolging, koop/verkoop, fusie en splitsingen).